czwartek, 3 listopada 2016

Zespół aspergera u dzieci

Zespół Aspergera jest jest zaburzeniem o charakterze łagodnym, ze spektrum autyzmu. Choroba ta u dzieci i dorosłych nie powoduje zaburzeń w rozwoju umysłowym, w przeciwieństwie do autyzmu dziecięcego. Na czym polegają te trudności?


Dziecko z zespołem Aspergera nie nawiązuje spontanicznie relacji, wręcz nie szuka kontaktu z drugim człowiekiem - wyjaśnia Joanna Borczyk. Diagnozuje się go zwykle u dzieci w wieku przedszkolnym lub szkolnym.

Terapeuci radzą, by postrzegać zespół Aspergera jako odmienny wzorzec budowania relacji z otoczeniem. Dotyczy on nie tylko dzieci i młodzieży - zespół Aspergera u dorosłych również bywa rozpoznawany. Osoby, u których został zdiagnozowany zazwyczaj są bardzo inteligentne, ale brakuje im umiejętności interpersonalnych i społecznych.


U niektórych osób z tym zaburzeniem występuje również zespół sawanta. Czym jest zespół Aspergera (ZA)? Innym, lepiej znanym zaburzeniem należącym do tego kręgu, jest autyzm dziecięcy.


Twoje dziecko ma problemy z porozumiewaniem się, brakuje mu empatii, nie rozumie ukrytych znaczeń? To mogą być objawy zespołu Aspergera, który występuje też u dorosłych.

Nie da się go wyleczyć, ale terapia pomaga przystosować się do życia w społeczeństwie. Jak rozpoznać zespół Aspergera? Co ciekawe, ta dysfunkcja częściej występuje u chłopców niż u dziewczynek. Objawy zespołu Aspergera - co go wyróżnia? Warto już na początku dodać, że nie ma dwójki dzieci z zespołem Aspergera, które miałyby takie same objawy.


Niektóre dzieci mają problemy z. Aspergera zwykle diagnozuje się w przedszkolu lub we wczesnych klasach szkoły podstawowej. Dzieci te źle odczytują pewne sytuacje, a ich reakcje są często interpretowane przez innych jako ekscentryczny i zniechęcające. Charakterystyka zespołu Aspergera u dzieci. Zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Chorób ICD-zespół Aspergera należy do całościowych zaburzeń rozwojowych.


Oznacza to, że zaburzenie rozpoczyna się w okresie wczesnego dzieciństwa, wpływa na wszystkie obszary życia człowieka, a jego przebieg jest przewlekły. Gdy dziecko nagle staje się agresywne, niegrzeczne, nie potrafi się bawić, przeszkadza w lekcjach to powiniem być dla rodziców sygnał, że należy zgłosić się do specjalisty. Jedną z przyczyn, dlaczego dzieci stają się niegrzeczne jest zespół Aspergera.


Dla dzieci, u których podejrzewa się zespół Aspergera, przygotowano test pod nazwą Kwestionariusz Zachowania i Osobowości. Wypełniają go rodzice dzieci powyżej lat ustosunkowując się do stwierdzeń odnośnie zachowania i charakteru ich potomków. To, co odróżnia tę chorobę od autyzmu, to przede wszystkim brak opóźnienia w rozwoju mowy.


Typowe jest kompulsywne zainteresowanie.

Etap diagnozy osób z ASD. Pełny proces diagnozy młodzieży i dorosłych ze spektrum autyzmu. Przebiega jednak dużo łagodniej, a dzieci dotknięte syndromem Aspergera nie wykazują żadnych zaburzeń w rozwoju mowy i poprawnie komunikują się z innymi ludźmi. Dzieci, u których zdiagnozowano zespól Aspergera stanowią szczególne wyzwanie w środowisku edukacyjnym. Ten artykuł dostarcza nauczycielom opisu siedmiu cech charakterystycznych dla zespołu Aspergera a także sugestie i strategie dotyczących występowania tych symptomów w klasie.


Dosyć trudno go zdiagnozować u całkiem małych dzieci. Zazwyczaj zaburzenie daje się zaobserwować, gdy dziecko jest w wieku przedszkolnym. Syndrom Aspergera u dzieci objawia się wieloma dość specyficznymi symptomami. W tym samym roku zespół Aspergera został wprowadzony do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-10. Wtedy na pierwszy plan wysuwa się nieumiejętność ich pracy w grupie i niechęć do nawiązywania relacji z innymi.


Rozwijają się prawidłowo, mówią, bawią się. Autyzm natomiast daje bardziej charakterystyczne objawy i to nawet u bardzo małych dzieci (często przed ukończeniem 1. roku życia). Nie jest to kwestia tego, że objawy u takiej osoby wystąpiły w późniejszych wieku, a raczej tego, że nie zostały wcześniej zdiagnozowane, bądź ich rozpoznanie było błędne.


Pilnie szukam kontaktu z rodzicam dzieci z ASpergerem. Moj syn ma lat i zdiagnozowano u niego AS. Wtedy bowiem „inność” dziecka do tej pory akceptowana i „oswojona”, zaczyna sprawiać problemy, które skłaniają rodziców do szukania wyjaśnienia i pomocy specjalistycznej. Dzieci z zespołem Aspergera wszystko traktują dosłownie.


Nie rozumieją subtelności mowy: tonu, akcentu, drwiny, żartu. Wszystko, co się do nich mówi, odbierają i interpretują bardzo dosłownie. Trudności z odczytywaniem sygnałów społecznych.


Jeśli nadal szczęście nam sprzyja, to nie po latach, ale zaledwie po kilku miesiącach słyszymy: „Pań-stwa syn ma zespół Aspergera”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty